Krig !



En lugnare Hanna.. dom senaste dagarna har jag gått och funderat och varit orolig över om vad som faktiskt skulle hända om vi i sverige hamnade i krig .. ( har blivit lite orolig efter allt som faktiskt händer i världen och massa filmer ) jag har pratat med lite kompisar .. och det dom sagt har jag inte blivit ett dugg klokare utav .. snarare bara mera och mera förvirrad..igår så skickade jag in min fråga till 118100 och inte blev det något bättre utav deras dumma svar heller ...

"Det skulle hända väldigt mycket omSverige hamnade i krig. Exakt hur politiker, andra länder och "vanligt" folk skulle hantera situationen är svårt att säga. Man kan dock anta att Sverige skulle mobilisera allavapenföra män och kvinnor och omställa industrin mot vapentilverkning. Regeringen skulle förmodligen söka stöd utomlands, men hur detta skulle se ut är nästan omöjligt att säga då det idag ter sig högst osannolikt."

Däremot saker och ting som min mormor idag sade åt mig .. verkade vettigare ..hon förklarade saker och ting .. och berättade hur saker och ting som det ser ut i dagsläget skulle ske om det mot förmodan skulle inträffa något krig .. en lite halvläskig sak sade hon ..
Att alla som jobbar i matbutik bensinstation och kärnkraft skulle behöva jobba kvar .. och att om dom skulle bomba sverige skulle det vara ytterst troligt att dom bombade kärnkraften först .. alltså skulle både Gugge och Wrede behöva jobba kvar på sina jobb.. och troligen dö först utav alla .. att alla som inte har i något kontrakt skulle behöva ryckas in att man kunde behöva ryckas in för att mjölka kor till och med .. min mormor skulle dock vara kvar där hon är.. eftersom att hon hade bytt kontrakt .. för att istället behöva rycka ut så skulle hon vara sjuksköterska .. sedan så rättade hon Wredes fel .. han sade till mig att vi vara med i Nato och att dom skulle hjälpa oss om det hände något .. men det rättade mormor .. och sade att vi hade sammarbete med Nato men inte alls var med i det ..

Sedan sade hon att om det skulle hända något och vi skulle behöva rycka ut i krig..och använda båtar och sådant .. så är det ytterst troligt att vi inte skulle hinna det .. eftersom att det kommer ta oss 5 år att sätta ihop en sådan båt då dom är nedmonterade ..

Massor med intressanta saker berättade hon .. Tex... hur många här visste att tyskarna  plundrade varenda familj i hela norge på alla smycken och pengar ... att dom fick behålla en hundring var per medlem i familjen ..lite kring sverige och norge i andra världskriget tog hon med upp ...och att det är väldigt bra att dom fick passera genom oss under kriget .. då som annars hade gjort likadant som dom gjorde mot norge ..

Orkar inte skriva så mkt mera om detta. .Mormors tips till mig ..var i varje fall att följa med henne till jobbet någon dag och prata med någon där .. sluta kolla på filmer om hitler och dyligt .. och sätta igång tvn för att se lite om vad som händer..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0